Ridderheimsrapporten

Mat och matkultur blir viktigare för stora delar av samhället. De blir allt tydligare markörer för vilka vi är – och vilka vi vill vara. Bland annat har matens fokus flyttats från att smaka gott till att göra gott. Det äkta och naturliga dominerar fortfarande, men det får konkurrens av intresset för framtiden. Och det är en framtid där mat får ett större fokus.

Ridderheimsrapporten är en trendspaning om hur vi kommer handla, laga och äta de närmaste åren. För att fånga de viktigaste trenderna har vi åkt till Tokyo och finkammat staden på dess ledande matkultur. Vi har ställts inför de stora samhällsfrågorna kring maten på världsutställningen i Milano. Vi har även gjort spaningar i New York, London och Mexico City samt intervjuat specialister inom hälsa, mobilitet, konsumtion och mat. Sedan har några av Sveriges främsta matexperter fått tänka och tycka till om trendernas utveckling.

Allt detta finns med i den femte upplagan av Ridderheimsrapporten – en global trendspaning på 130 sidor om hur vi handlar, lagar och äter i framtiden.

Vill du läsa mer om trender?

Klicka på bilden nedan för att ta del av Ridderheimsrapporten.